Multilaterala handelsfacilitet - MTF. What är en multilateral handelsfacilitet - MTF. A multilaterala handelsfacilitet MTF är ett handelssystem som underlättar utbyte av finansiella instrument mellan flera parter Multilaterala handelsfaciliteter gör det möjligt för berättigade kontraktsaktörer att samla och överföra olika värdepapper, Speciellt instrument som kanske inte har en officiell marknad Dessa anläggningar är ofta elektroniska system som styrs av godkända marknadsoperatörer eller större investeringsbanker. Traders skickar vanligtvis beställningar elektroniskt, där en matchande mjukvaru-motor används för att koppla köpare till säljare. BREAKNING NER Multilateral Trading Facility - MTF. Multilateral trading facilities erbjuder detaljhandelsinvesterare och värdepappersföretag ett alternativt möte för handel på formella utbyten Dessutom har MTF mindre restriktioner kring tillgången av finansiella instrument för handel, vilket gör att deltagarna kan utbyta mer exotiska tillgångar. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTA WTO: s principer Principerna för handelssystemet. WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är lagliga texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, Livsmedelshygieniska bestämmelser, immateriella rättigheter och mycket mer Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer. Klicka på för att öppna ett föremål Ett träd För sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare.1 Mestbegunstigade nation MFN behandlar andra människor lika Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner Ge någon någon speciell fördel, till exempel en lägre tullsats För en av sina produkter och du måste göra samma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip kallas mest - MFN-behandling med begravad nation se rutan Det är så viktigt att det är den första artikeln i GATT-avtalet om handel med varor som reglerar handel med varor MFN är också en prioritet i det allmänna avtalet om handel med tjänster GATS artikel 2 och avtalet Om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, även om principen hanteras något olika i varje avtal Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Särskilda undantag är tillåtna. Till exempel kan länder sätta Upp ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till sina marknader eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses bedrivas orättvist från specifika länder och i Tjänster, länder är tillåtna, i begränsade fall, att diskriminera Men avtalen tillåter endast dessa undantag und Stränga villkor Allmänt innebär MFN att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 National Behandling Behandla utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika minst efter det att utländska varor har kommit in på marknaden Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster samt till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip om nationell Behandling som ger andra samma behandling som ens egna medborgare finns också i alla tre WTO-överenskommelserna artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, även om principen hanteras något annorlunda i var och en av dem. Nationellt Behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller objekt av immateriell egendom har gått in på marknaden Därför är tullar vid import inte ett brott mot nationella Behandling även om de lokalt producerade produkterna inte belastas med en likvärdig skatt. Frisätt handeln gradvis genom förhandlingar uppifrån. Löshandelshinder är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar eller avgifter och åtgärder som import Förbud eller kvoter som begränsar kvantiteter selektivt. Andra gånger har även andra problem som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATTs skapelse 1947-48 har det varit åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde runda, under Doha Development Agenda är nu igång. Först fokuserade de på att sänka tullar på importerade varor. Som en följd av förhandlingarna hade industriländer i mitten av 1990-talet tullsatser på industrivaror sjunkit till mindre än 4. Men på 1980-talet Förhandlingarna hade utvidgats till att omfatta icke-tariffära hinder på varor och till de nya områden som tjänster och immateriella rättigheter. Upplåning av marknader kan vara fördelaktigt, Men det kräver också anpassning. WTO-avtalen tillåter länder att gradvis införa förändringar genom gradvis liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Redovisning genom bindande och öppenhet bakåt. Ibland kan det vara lika lovande att inte hävda ett handelshinder Viktigt som att sänka en, eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Det multilaterala handelssystemet är ett försök av Regeringar för att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade bindningar. Andelar av avgifter bundna före och efter 1986-94 samtalen. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland Länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländerna I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna priserna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina Handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w Ell Ett sätt är att avskräcka användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och öppna som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom handelspolitiska granskningsmekanismen utgör ett ytterligare sätt att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är Ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om Icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o N-dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, särskilt genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av orättvisa Handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar Enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva arvar de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer Tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonomt handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera Genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser Ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Den nuvarande utvecklingsagendan i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det Bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftiga avskräckande illojala metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , Men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Detta är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det Att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande S lika. Men det finns några undantag. Bilaterala handelssystem. Abstract I det här dokumentet kommer vi att diskutera om bilateralt handelssystem Nu är det dags att de flesta länder, både utvecklade och utvecklande, går för bilateralt handelssystem. Det bilaterala handelssystemets popularitet Ökar dag för dag Antalet bilaterala handelsavtal har ökat mycket under det senaste decenniet För närvarande har det totala antalet bilaterala handelsavtal över hela världen överträffat de trehundrafiga varumärkena i Asien-Stillahavsområdet, antalet bilaterala handelar Har tredubblats under de senaste fem åren. Den globala ekonomin har också förändrats under det senaste årtiondet. I detta förändrade scenario går flera länder nu vidare till ett bilateralt handelssystem. Europeiska unionens länder är nu väldigt intresserade av att inrätta bilaterala avtal med Asien Nationer. Världshandelsorganisationen har gjort flera bilaterala avtal med Förenta staterna i en bilateral handel System två länder sätter ett handelsavtal mellan dem. Enligt de villkor och överväganden som skrivs i avtalet är handeln mellan de två gjort. Det är till hjälp för båda länderna, för ett land kan nå olja medan den andra är rik på teknik därför Dessa två länder kan komma överens om handel och utbyte av olja för ny teknik eller vice versa Under 2006 lade USA ett handelsavtal med Folkrepubliken Kina. Avtalet mellan världens två företagskrigare var oerhört viktigt för resten av världen. Både Länderna nås tekniskt, även om Kinas ekonomi fortfarande utvecklas. Denna överenskommelse grep det kalla kriget mellan USA och Kina i viss utsträckning. Således framgår det att det bilaterala handelssystemet också har en betydande inverkan på de globala politiska frågorna. Den växande populariteten Av de bilaterala handelsavtalen visar endast ovanstående uttalande.
No comments:
Post a Comment